Usb audio 2 0 xs1 l1 binära alternativ


Hej, jag började nyligen utveckla en projetc med hjälp av XS1-L1 USB Audio 2.0 Reference Design. Utanför lådan fungerade styrelsen korrekt i USB 2.0-läge efter installationen av USB-Audio-Stereo-Driver (2.10.0) i datorn. Sedan, för att bara pröva flashfunktionen hos xTIME Composer Studio, blinkade jag appusbaudl12ioxs. xe in i brädet. Filen är daterad 03042013 och Ive hittade den i USB-Audio2.0L1-Binary (6.1.0) 12.2.0.zip hämtad från Xcoms supportwebbplats. Flaskan gjorde sitt jobb utan något fel men nu arbetar styrelsen inte alls alls. Det kan bara fungera igen om jag reflash filen 1ioxs. xe men i det här fallet fungerar den bara som en USB 1.0-enhet vid en fast 48kHz samplingsfrekvens. Finns det någon som kan berätta för mig hur man återställer kortet i sitt ursprungliga USB 2.0-tillstånd Många Tack på förhand. Med vänliga hälsningar, Marco Rampin - Italien Det är konstigt - Funktionen är helt programvara definierad så att blinkande olika bilder är allt du behöver göra. Och om det fungerar på UAC1 så kommer det att fungera på UAC2 Jag försökte bara blinka binärfilen appusbaudl12ioxs. xe på min L1 UAC2-kort och det fungerar OK, så att filen är känd bra. Om UAC1 fungerar men UAC2 inte är, och du kör Windows, är den mest sannolika orsaken föraren. När du ansluter det icke-fungerande UAC2-systemet, säger enhetshanteraren att du har en enhet, men ingen drivrutin, så här. Om så är fallet, var noga med att installera drivrutinen igen. Den andra möjligheten är att du ansluter via ett nav som faller tillbaka till full hastighet. UAC2 fungerar inte över FS USB. Beroende på firmwareinställningar kan det falla tillbaka till UAC1. Efter disintalling installeringen fyra gånger kunde drivrutinen på PC Vista installera rätt programvara som behövs för UAC2. Nu jobbar den igen för första ominstallationen av kören ---- gt installerad endast UAC1 andra ---- gt installationen lyckades inte tredje ---- gt igen endast UAC1 fjärde ---- gt UAC2 nu. Föraren testas på Vista som en del av regressionstestet, så det borde verkligen fungera första gången. Thesycon (som konstruerade föraren) skulle aldrig släppa en förare som bara arbetade med det fjärde försöket. Också kommer UAC1 att fungera quotdriverlessquot eftersom dess del av den inbyggda drivrutinsuppsättningen som följer med operativsystemet så det kanske inte är relaterat. Titta noga på liknande fall för att se om det är systemiskt, men glad att det äntligen fungerar för dig. Vem är online Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster Powered by phpBB reg Forum Software copy phpBB LimitedXMOS XS1-L1 USB Audio 2.0 Referensdesign - Async USB Audio Transport för 149 Fördelar: 149, levereras med ADCDAC-kapacitet, fullt programmerbar, pin-outs för SPDIF (för att lägga till en co-axel-utmatningskort) Nackdelar: Begränsad 24bit96kHz bandbredd för TOSLINK-utgången. DIYer kan lägga till en co-axle SPDIF-boad (inte från XMOS) och släppa ut 24bit192kHz-funktionen. Köpeskilling: Låg kostnad USB Audio 2.0 (det vill säga Async USB Audio) - transport ersätter det goda, men släppa ut frekventa Audio-GD Digital Interface. Vem är det för: Budgetinriktad DIYer som inte har något emot att hantera ett blankt kretskort och har TOSLINK-utdata Vem är det inte för: Alla som behöver ett lätt färdigt fall och samaxel SPDIF-utgång för hisher USB-ljudtransport Var kan man köpa: Digikey Vad annars köpte jag för att använda den: Lifatec Silkflex glasfiber TOSLINK-kabel (lifatectoslink2.html) Fodral I som för tillfället används med den: En kartongförpackningsbox (ursprungligen kom med mitt Mofi-case-inköp) med utskärningar för TOSLINK och USB-kablar Ingångar. USB 2.0 B-typingång, 3,5 mm ljud i Board Outputs. TOSLINK (bandbredd begränsad till 24bit96kHz) och 3,5mm linje ut (avkod upp till 24bit192kHz) OS jag använder den med. Windows 7 32bit och 64 bitar (WASAPI). Enheten stöder också Mac OS. Drivrutiner jag använder för närvarande. Thesycon 1.26 drivrutiner nedladdade från Wavelength-webbplatsen, med modifierade inf-filer (manuellt lägga till XS1-L1-enhetens ID) Problem som jag stött på: Theyscon-drivrutinen (även den som hämtades från XMOS-webbplatsen) skulle inte installeras förmodligen. Tack vare den hjälpsamma XMOS-tekniken stöder jag mig för att använda USBVIEW-verktyget (ftdichipSupportUtilitiesusbview. zip) för att avinstallera alla tidigare Windows USB-ljudenheter. Sedan har drivrutinerna installerats ordentligt och har fungerat perfekt. Quirks: När Windows-drivrutinen är installerad finns det bara ett enda alternativ för högtalarutgång i Windows-ljudenhetens panel. Det finns inte ett dedikerat SPDIF-utmatningsalternativ i Windows-ljudpanelen som vanligt med andra USB-ljudtransportenheter. Men TOSLINK-utgången fungerar verkligen och utmatar bit perfekt SPDIF-signal. Enligt XMOSs tekniska support utmatar styrelsen I2S och SPDIF samtidigt och kan inte släckas individuellt. Särskilt tack: Till XMOS-tekniskt stöd och leeperry som pekade på länkarna till Theyscon 1.22-drivrutinerna DAC, använder jag den med: Den ursprungliga Audio-gd NFB-1 (ES-9018 Sabre32-versionen, med 80Mhz TCXO-uppgradering) Datorer jag använder det med: Dell Latitude D520 (Windows 7 32 bitar), HP Probook 4310s (Windows 7 64 bitar) Bränn i period: TOSLINK-utmatningskretsdelen på brädet har inte någon kondensator som kräver inbränning. Jag tror att inbränningsperioden var huvudsakligen för TOSLINK-mottagarkretsdelen i NFB-1ES som jag inte använde tidigare. Ljudet avgjorde omkring 15 timmars musikspelstid. Ljudkvalitet jämfört med Audio-gd DI w 74AHC04 inverter-chipuppgradering: 1. BassMidTreble Balance: XMOS-kortet är mer linjärt. Det är som en rak linje som jämför Audio-gd DIs-kurvan. Jag tror att XMOS-kortet är mer neutralt 2. DetaljerInstruments Separation: Om samma sak med Audio-gd DI vid sitt bästa (med Fidelizer optimerat OS körs inte något annat än ljudspelaren). Slår Audio-Gd DI när datorn används för andra uppgifter som webbsurfning. 3. Ljudfas: Om ljuddioden är 4: 3 (widthdepth), är XMOS-referensdesignen mer som 5: 2. Ljuddjupet på XMOS-kortet ökade med mer inbränning. 4. Stabilitetskonsekvens: XMOS slår Audio-GD DI-händerna nedåt. Det finns inga bortfall någonsin med XMOS-kortet. Jag upplever inte och hörbar kvalitetsökning med hjälp av Fidelizer PossibleFuture Upgrades. Batteridriven USB-kabel, lägre ppm-kristaller (lagerkristallerna är 30 ppm), samaxel SPDIF-kort, ett korrekt fall Redigerat av borrego - 1412 kl 07:58. Ursprungligen postat av borrego Jag märkte att Lindermann 1.43-drivrutinsfilerna är betydligt mindre i storlek (undrar om någon funktion saknas). Jag gillar också den ursprungliga 1.26 Thesycon kontrollpanelen som jag kan se strömmande buffertens varaktighet. Jag använder för närvarande 8ms-inställningen. Hör du en förbättringsuppgraderingsdrivrutin från Thesyncon 1.221.26 till Lindermann 1.43 Jag tror att TOSLINK är faktiskt bättre än icke-galvanisk isolerad koax (så godtagbar som 24bit96kHz). Och man behöver inte tänka på matchande 75ohm-kontakter. I ingen särskild ordning: - Jag har inte försökt 1.43 Lindermann eftersom DaMagic-installationsprogrammet anger 1.43.3 och tusbaudio. sys har ett annat binärt innehåll. Jag föredrar också lekmanorden för latensen. Jag har bara utgåva noterna för 1,22 men varje ny version har haft massor av buggfixar och 1.43.3 är ett år äldre. Placebo eller inte, jag föredrar verkligen ljudet av 1.43.3 på Stello Eximus DP1. - Jitter över toslink är stellar vid 1ns, ibland även nästan 2ns. Detta dödar all potential i XMOS-chip IMO. - Buying a 27 Toslink-kontakt handlar om att polera en turd. En eval styrelse är bara det, dina pengar skulle vara mycket bättre spenderade på det här kortet, till exempel: diyaudioforumsdigital-source188902-xmos-based-asynchronous-usb-i2s-interface. html Din evalstyrelse har dålig klockning (fördjupning i 100 ppm-regionen ), inga isolerade koaxi2S-utgångar, utvärderingsdrivare som blöder varannan minut, dålig 5V-filtrering. du har bara repat ytan på vad XMOS-chipsetet kan göra för dig, kaninhålet går mycket djupare Redigerad av leeperry - 111911 kl 6:28. Ursprungligen postat av leeperry - Buying en 27 Toslink-kontakt handlar om att polera en turd. En eval styrelse är bara det, dina pengar skulle vara mycket bättre spenderade på det här kortet, till exempel: diyaudioforumsdigital-source188902-xmos-based-asynchronous-usb-i2s-interface. html Din evalstyrelse har dålig klockning (fördjupning i 100 ppm-regionen ), inga isolerade koaxi2S-utgångar, utvärderingsdrivare som blöder varannan minut, dålig 5V-filtrering. du har bara repat ytan på vad XMOS-chipsetet kan göra för dig, kaninhålet går mycket djupare TOSLINK åt sidan, jag tycker att 149-referensdesignkortet stack upp ganska bra till Stello U3 för 13 av priset. Den 2 stiftkristall det använder faktiskt enklare användning av externa klockor. Jag har redan identifierat en 1ppm klocka nuvarande överföringstyp coax styrelse Jag kan lägga till det för ytterligare 50. Utvärderingsdrivrutinerna började bara pipa efter 1 timme, och det är en icke-fråga som jag kan använda våglängd driveren. För sin strömförsörjningsdel tror jag att det inte är värre än Stello U3. Stello U3 är på alla sätt en mycket mer färdig produkt. För mig tycker jag om DIY-processen. Ursprungligen postat av leeperry Om du vill gå DIY, verkar det 99 bord på diyaudio svårt att slå IMHO. Åtminstone blev det mer allvarligt klocka, men du måste komma upp med dina egna utgångar ledningar. Det finns andra DIY XMOS-kort, men de är pricier IIRC. Jag förstår inte riktigt hur du hittar 99 diyaudio bräda har mer värde. Bara utelämnandet av XMOS programmering och firmware flashing kapacitet skulle räcka för att diskvalificera det som ett projekt kit. Enligt min åsikt skulle XMOS-tekniskt stöd bara vara värd 50. XMOS-referenskortet kan enkelt acceptera 2-polig extern klocksignal (för både processorns och signalklockornas klockor). Jag kan enkelt (och billigt) koppla externa 0,5ppm klockor och SPIDIF modulkort att använda med den. Sannolikt skulle mitt färdiga arbete ha klockans amp SPDIF-sektioner som liknar Audio-gd CD7-transporten, beroende på om jag kan få tag på en Audio-gd ICAC-modul. Ursprungligen postat av leeperry Matar en 1K Saber DAC som din w Toslink är långt ifrån optimal, minst sagt, Id tar en mobo-koaxialutgång över någon form av Toslink. Jag tror att din DAC använder WM8805 på sin koaxiella ingång, och när jag jämförde koaxial och glas toslinkingångar i Firestone BRAVO WM8804 (samma chip som 8805, men endast stereo) reclocker: som förväntat slutade det att bli en tydlig knockout. Ingen Sabre32 DAC skulle någonsin behöva ett externt SPDIF-mottagarkrets eftersom ES9018 DAC-chipet hade det inbyggt (även om min NFB-1 fick en seriös PLL-krets). Sabre32 Time Domain Jitter Eliminator SPDIF-mottagarens beteende är typ av konstigt: Stringent på SPDIF signal risefall spec (sålunda upplevde jag drop out från min Audio-gd DI) men kan tolerera relativt hög jitter. Det kan vara anledningen till att jag tycker att NFB-1 TOSLINK-ingången inte är så obehaglig. Synd, min Audio-gd NFB-1ES har inte I2S ingångar på kretskortet. Annars skulle jag bara ställa in XMOS-kortet i det rymliga NFB-1-fodralet och ha direkt I2S-anslutning. AFAIK, hans 99 bräda kommer som PNP. gör det inte han ger olåsta drivrutiner och en fullt fungerande firmware FWIR, och det har bra klockor att starta. Du kan använda kommersiella drivrutiner som finns på webben med din eval-styrelse, men du äger inte en licens i sig. Ja, jag kommer ihåg att Kingwa uppgav att SPDIF-ingången till dessa Saber-chips var mer eller mindre fubar och att han var tvungen att lägga till några tredje partrykretsar för att få det att fungera. Jag ville se upp det men den här DAC har tydligen blivit avvecklad från sin hemsida. Du vet, ppm upplösning, jitter, impedans. elektronik är inte LEGO, du behöver rätt mätverktyg och kunskap för att få dem att fungera optimalt och det är obligatoriskt att ge dem en riktig stödjande design. Slå en 0,5ppm klocka på ett evalbord. W drastic RampD och mätningar är i bästa fall blindfel. Trådarna kommer att hämta ljud, störningar och jitter som ses av XMOS-chipet kan lätt vara sämre än stockjellyblocket. Jitter robusthet är just det: algoritmer för att kompensera för det. få det så lågt som möjligt i första hand, och SQ kommer att förbättras väsentligt. speciellt med ett sådant skitprotokoll som SPDIF (och ännu värre i sin skyggliga Toslink-form) Hur som helst menade jag inte att threadcrap ditt ämne. Jag tror bara att du inte har hört riktigt vad ett riktigt XMOS-genomförande w bättre klockor och isolerad coax skulle kunna göra för dig. Om du gillar toslink från din eval-styrelse, då mer ström till dig Redigerad av leeperry - 112011 kl. 15:06 Ursprungligen postat av leeperry Ingen aning, jag använder kommersiella styrelser som kommer med en riktig slutanvändarlicens. Ingen aning heller, jag är inte en EE. Men det är skillnaden mellan köket DIY och kommersiella produkter. Antingen gör du saker blint och hoppas på det bästa (men i slutet kommer Murphys lag mycket att tillämpas), är en EE och har tillgång till rätt verktyg. eller betala för RampD kommersiella företag ger dig w. Ppl tror ofta att DIY är så mycket billigare, det beror på hur du ser på det. Coz toslink är skräp, och installation av egna kontakter öppnar ett helt nytt fönster till en miljon problem som nämnts ovan. Du kan inte få sant 75 impedans om det löser sig på kontakterna, eftersom löddet ökar motståndet. Min punkt är att låg jitter inte kommer gratis Jag förstår äntligen hur du utvärderar XMOS-referensbrädet. I grund och botten förklarar du bara det som en dålig produkt bara för att den har TOSLINK och inte ens stör om att få reda på vilka andra alternativ det ger eftersom du inte är en EE eller programmerare. Med din förståelse är TOSLINK som, dålig strömförsörjning, som skulle förorena alla andra kretsar på samma enhet. Med din förståelse är varje del av utrustning som levereras med en TOSLINK-anslutnings socker skräp (även om den har andra inmatningsutgångsalternativ). Ja, iPhone4s är skräp eftersom det inte kan strömma data när du ansluter till ett 2G GSM-nätverk (även om det kan anslutas till HSPA). Canon D60 DSLR är skräp eftersom den inbyggda blixtenheten inte är tillräckligt kraftfull (även om den har hotshoes för extern blixt). Rimligt nog. Vad försöker du säga om lödning SPDIF-kontakter Är du förvirrade koaxialkabelanslutningarna med coaxBNC-uttag Kan du peka mig på en enda kommersiell enhet som inte använder lödning med sina coaxBNC SPDIF-uttag Redigerade av borrego - 112111 kl 08:42. Upplagt i Xmos X-DTV är ett projekt I8217 har arbetat med med Yvo of xcores. org. Tanken är att göra en XS1-L1 64-baserad retro-minimalistisk homebrew-spelkonsol liknande i konceptet till Uzebox och Zuzebox. Liksom X-One före den, kommer X-DTV att använda Yvo8217s VDP-videomotor, men istället för att köra en VGA-utgång kommer den att driva en NTSC-TV-utgång. Vi hoppas också få PAL-TV, men 35.46895MHz-oscillatorerna har visat sig vara svåra att få avstängning (Om någon vet var vi kan få dem från hyllan utan en stor MOQ, släpp mig en kommentar). X-DTV8217s specifikationen är: XS1-L1 64 internt klockad till 400MHz med 64K RAM. 5-bitars R-2R-video DAC för körning av NTSC 2x NES eller SNES D-PAD-kontakter SD-kortgränssnitt Stereo PWM-ljud XTAG-2-gränssnitt 2x 5-vägs XLINK för expansion Den senaste (inte helt färdiga) PCB: n nedan den schematiska är här. Xcore-utbytet har lanserats. Att läsa pressmeddelandet säger det: 8220 den här nya sidan är att skapa en grupp av entusiastiska XMOS-användare med en entreprenörsanda. Vi vill uppmuntra dig att dela mönster och kod samt utveckla dina idéer.8221. I8217ve pratade ett par gånger om X-One Xmos-baskonsolen så jag tänkte bättre lägga upp en schematisk för att visa hur allt går samman. En Xmos XC-2 finns i hjärtat av konsolen med resten av kretsen som ger ett R-2R-video DAC, PWM-ljud och SD Card-gränssnitt. Ethernet tillhandahålls av XC-2-kortet själv. Programkärnan är Yvo8217s VDP-videomotor. Med alla nya Xmos-utvecklingsbrädor som kom ut tyckte jag att det skulle vara en bra idé att sammanställa en jämförelsestabell. Den fullständiga listan är här (pdf) men en snabb jämförelse av de styrelser som kostar mindre än 100 visas nedan:

Comments

Popular Posts